Haags 'Meisje met de parel' gestolen in Amsterdam

13 September 2024, 15:09 uur
Den Haag & Regio
mainImage
The Hague & Partners

Een campagne van de Haagse marketingorganisatie The Hague & Partners in Amsterdam is al binnen enkele dagen het slachtoffer geworden van vandalisme.

Onder de titel ‘Five Masters One City’ wordt met een billboardcampagne geprobeerd bezoekers aan de hoofdstad te verleiden om ook een bezoek aan hofstad Den Haag te brengen, om in onze stad wereldberoemde kunstwerken van Vermeer, Rembrandt, Mondriaan, Escher en het Panorama Mesdag te komen bekijken.

Op een aantal van de billboards zijn extra grote verrekijkers geplakt waarin een van de kunstwerken is te zien. De verrekijker met het 'Meisje met de parel' van Vermeer blijkt al na twee dagen te zijn verdwenen.

Sander Hanenberg van The Hague & Partners vermoedt dat "een enthousiaste kunstliefhebber" het object heeft meegenomen. “Wij weten natuurlijk al lang dat het een gewild kunstwerk is. Gelukkig hangt het origineel gewoon in het Mauritshuis!”

Tekst gaat door onder foto.

Foto: The Projects.

Gratis cadeaus

Om toeristen in Amsterdam te verleiden om naar Den Haag te komen, worden in de hoofdstad ook promotieteams ingezet die onder meer vouchers uitdelen, die tot 30 september in de The Hague Info Store in de stationshal van Den Haag Centraal kunnen worden ingeruild voor gratis cadeaus zoals - zolang de voorraad strekt - Mondriaansokken, Escher-notebooks en tassen met afbeeldingen van de Vermeer-schilderijen 'Meisje met de parel' en 'Het melkmeisje'.